Γυαλιά ηλίου και προστασία – Οφέλη από το φως

Γυαλιά ηλίου και προστασία – Οφέλη από το φως

Όπως ακριβώς ένα φυσικό, μη τοξικό αντηλιακό μπορεί να είναι επωφελές όταν πρόκειται να εκτεθείτε σε υπερβολικές ποσότητες ηλιακού φωτός, έτσι και τα γυαλιά ηλίου έχουν το δικό τους ρόλο στην προστασία σας.

Αν βρίσκεστε σε σκι ή βόλτα στο νερό, τα γυαλιά ηλίου μπορούν να σας βοηθήσουν να προστατέψετε τα μάτια σας από τη ζημία από τον ήλιο … Ωστόσο, το φως δεν είναι πάντα «εχθρός», για λόγους που θα σας εξηγήσουμε παρακάτω.

Πάρα πολύς ήλιος μπορεί να βλάψει το δέρμα γύρω από τα μάτια σας, τον φακό σας και να αυξήσει τον κίνδυνο καταρράκτη. Έτσι, όταν επιλέγετε τα γυαλιά ηλίου, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ποιες ιδιότητες να αναζητήσετε.

 

Πώς μπορεί ο Ήλιος να προκαλέσει βλάβη στα μάτια σας;

Ακριβώς όπως το δέρμα σας, τα μάτια σας είναι επιρρεπή σε βλάβες από την υπερβολική έκθεση στον ήλιο. Το δέρμα γύρω από τα μάτια σας, συμπεριλαμβανομένων των βλεφάρων σας, είναι μεταξύ των λεπτότερων και πιο ευαίσθητων μερών του σώματος σας, καθιστώντας τα ιδιαίτερα ευάλωτα στις κηλίδες και στα σημεία γήρανσης από την υπερβολική έκθεση σε υπεριώδη ακτινοβολία (UV).

Τι μπορεί να συμβεί όμως στα μάτια κατά την έκθεση στην ηλικιακή ακτινοβολία;

Το άσπρο μέρος του ματιού σας: Η βλάβη από τον ήλιο μπορεί να προκαλέσει ενοχλήσεις στην εσωτερική μεμβράνη των βλεφάρων. Εάν η μεμβράνη πάψει και αναπτύσσεται πάνω από τον κερατοειδή σας (που ονομάζεται pterygium ή «surfer’s eye»), μπορεί να επηρεάσει την όρασή σας.

Αμφιβληστροειδής χιτώνας: Εάν η ωχρά κηλίδα, ένα μέρος του αμφιβληστροειδούς σας, υποστεί αλλοιώσεις, μπορεί να οδηγήσει σε εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας, κύρια αιτία τύφλωσης. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις για σχέση μεταξύ της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας και της έκθεσης στο υπεριώδες φως.

Ίριδα: Εάν έχετε τα μπλε μάτια, μπορεί να είστε πιο ευαίσθητοι στη βλάβη η οποία οφείλεται σε υπεριώδη ακτινοβολία, συμπεριλαμβανομένου του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας.

Φακός: Το υπεριώδες φως μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη ορισμένων τύπων καταρράκτη, που προκαλούν μια θολερότητα στον φακό του ματιού σας, που μπορεί επίσης να επηρεάσει την όρασή σας.

Κερατοειδής: Ο κερατοειδής σας μπορεί να υποστεί έντονα ηλιακά εγκαύματα, προκαλώντας σοβαρό πόνο και προσωρινή τύφλωση. Η χρόνια υπερβολική έκθεση μπορεί να οδηγήσει σε καταρράκτη, ειδικά αν έχετε κακή διατροφή με χαμηλά αντιοξειδωτικά.

Λάβετε επίσης υπόψη ότι ορισμένα φάρμακα μπορούν να αυξήσουν την ευαισθησία του ματιού σας στον ήλιο. Αυτό περιλαμβάνει φάρμακα όπως αντισυλληπτικά χάπια, διουρητικά, ηρεμιστικά, τετρακυκλίνη και φάρμακα που περιέχουν σουλφοναμίδες.

 

Τι πρέπει να προσέξετε όταν αγοράζετε ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου;

Για τους χρόνους που χρειάζεστε σοβαρή αντηλιακή προστασία για τα μάτια σας, δεν δημιουργούνται όλοι τα γυαλιά ηλίου ίσα. Το να λάβατε την ττιμή ως μετρητή ποιότητας δεν είναι πάντωτε σωστό. Πολλές γυαλιά ηλίου από τις εμπορικές μάρκες κοστίζουν περισσότερο λόγω μόδας, ενώ στην ουσία δεν προσφέρουν την καλύτερη δυνατή προστασία. Μερικές γρήγορες συμβουλές για να εξασφαλίσετε ότι έχετε ένα ζευγάρι υψηλής ποιότητας περιλαμβάνουν:

  • Αποφύγετε τα γυαλιά ηλίου που απλά λένε ότι “απορροφούν την υπεριώδη ακτινοβολία”. Αντίθετα αναζητήστε ετικέτα που λέει 99-100 τοις εκατό UVαπορρόφηση ή UV400 (που σημαίνει ότι μπλοκάρουν όλες τις ακτίνες UVAκαι UVB)
  • Οι πολωμένοι φακοί βοηθούν στην αποκοπή της αντανάκλασης, επιτρέποντας την καλύτερη όραση, αλλά δεν προσθέτουν προστασία από τον ήλιο
  • Τα πιο σκούρα χρώματα φακών δεν σημαίνουν αναγκαστικά καλύτερη αντηλιακή προστασία, καθώς η προστασία UVπου προστίθεται στους φακούς είναι ξεκάθαρη. Ακόμη και οι γκρι, πράσινοι, κίτρινοι ή ροζ φακοί μπορούν να προσφέρουν επαρκή προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία
  • Μεγαλύτερα πλαίσια θα προστατεύουν περισσότερες ακτίνες UVαπό τα μικρότερα γυαλιά ηλίου, καθώς καλύπτουν μεγαλύτερη επιφάνεια του ματιού.

Και πάλι, να θυμάστε ότι η τιμή δεν αποτελεί δείκτη ποιότητας προστασίας από τον ήλιο. Η CBS News έκανε μια μελέτη που συγκρίνει φτηνά γυαλιά ηλίου (5$ το ζεύγος) με κορυφαίες μάρκες όπως το (200$ το ζεύγος). Και τα 31 ζευγάρια έφεραν ισχυρισμούς ότι πρόσφεραν εξαιρετική προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία … και όλοι εκτός από ένα (ένα φτηνό ζευγάρι) πράγματι το έκαναν.

 

Το σώμα σας χρειάζεται έκθεση στο φως κατά τη διάρκεια της ημέρας

Πέραν από την προστασία των ματιών σας, υπάρχουν ισχυρισμοί ότι τα μάτια πρέπει να δέχονται κατά τη διάρκεια της ημέρας φως πλήρους φάσματος. Το φως δεν πηγαίνει μόνο στα οπτικά σας κέντρα που σας δίνουν τη δυνατότητα να δείτε, πηγαίνει επίσης στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σας όπου επηρεάζει ολόκληρο το σώμα σας.

Ο υποθάλαμος ελέγχει τη θερμοκρασία του σώματος, την πείνα και τη δίψα, την ισορροπία του νερού και την αρτηριακή πίεση. Επιπλέον, ελέγχει τον κύριο αδένα του σώματός σας, την υπόφυση, η οποία εκκρίνει πολλές βασικές ορμόνες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που επηρεάζουν τη διάθεσή σας. Η έκθεση σε φωτισμό πλήρους φάσματος είναι στην πραγματικότητα μια αποτελεσματική θεραπεία που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία της κατάθλιψης.

Μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι ο κακός φωτισμός στο χώρο εργασίας προκαλεί πονοκεφάλους, στρες, κόπωση και στραβά μάτια, χωρίς να μιλάμε για κακή παραγωγή εργασίας. Αντίστροφα, οι εταιρείες που έχουν μεταβεί σε φώτα πλήρους φάσματος αναφέρουν βελτιωμένο ηθικό των εργαζομένων, μεγαλύτερη παραγωγικότητα, μειωμένα σφάλματα και μειωμένη απουσία.

Το «ρολόι σώματος» σας στεγάζεται επίσης σε μικροσκοπικά κέντρα που βρίσκονται στον υποθάλαμο, ελέγχοντας τον κιρκαδικό ρυθμό του σώματός σας. Αυτός ο ευαίσθητος στο φως ρυθμός εξαρτάται από τη Μητέρα Φύση, με τους φυσικούς κύκλους φωτός και σκότους να λειτουργούν άριστα. Συνεπώς, οτιδήποτε διαταράσσει αυτούς τους ρυθμούς, όπως η ανεπαρκής έκθεση στο ηλιακό φως στο σώμα σας (συμπεριλαμβανομένων των ματιών σας), έχει μεγάλη επίδραση στην ικανότητα του οργανισμού σας να λειτουργεί.

 

Συνοψίζοντας…

Ουσιαστικά όλα τα μέρη του ματιού σας, συμπεριλαμβανομένου και του δέρματος γύρω από τα μάτια, μπορούν να υποστούν βλάβη λόγω υπερβολικής έκθεσης στον ήλιο. Ταυτόχρονα όμως τα μάτια σας χρειάζονται την έκθεση σε φως πλήρους φάσματος για να λειτουργούν ιδανικά

Αποφύγετε να φοράτε γυαλιά ηλίου όλες τις ώρες της ημέρας, καθώς αυτό θα εμποδίσει τα ευεργετικά μήκη κύματος φωτός να φτάσουν στα μάτια σας.

Χρησιμοποιήστε τα γυαλιά σας τις ώρες της υψηλής έκθεσης, ή κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων. Ένα καπέλο με ένα μεγάλο γείσο θα παρέχει γενικά επαρκή αντηλιακή προστασία για τα μάτια σας το υπόλοιπο της ώρας

Όταν επιλέγετε γυαλιά ηλίου, αναζητήστε την ένδειξη που λέει 99-100 % UV απορρόφηση ή UV400 (που σημαίνει ότι μπλοκάρουν όλες τις ακτίνες UVA και UVB)

Πηγή: https://www.mercola.com/